Kek Coklat Kukus Moist Sangat Mudah Dan Sedap Dengan Resepi Sukatan Cawan

 As Salam,

Walaupun bekerja dari rumah, ada masa sebelah petang, sempat juga saya buat apa-apa kegemaran saya untuk hilangkan keletihan menghadap laptop sepanjang hari.Teringin pula nak makan kek coklat dengan topping yang meleleh atau melimpah.Dasar nak besokan badan time cuti.haha.Kalau hari bekerja biasa, laju je order dengan geng bakers kat sekolah.Tapi time PKPB, nak mintak member buat delivery pun tak sampai hati.Dahlah tempat kita kena Zon Merah.huhu.

cara buat kek coklat kukus moist yang sedap
Kek Coklat Kukus Yang Sangat Mudah dan Sedap dengan resepi sukatan cawan.


Orait, Kek Coklat yang saya buat ni, asalnya memang resepi yang saya dapat dari internet.Zaman sekitar tahun 2010 dulu.Punyalah lama setia dengan resepi ni, saya suka tekstur kek yang terhasil dengan kaedah kukus sebab ia akan jadi moist dan pastinya gebus.

Jom, saya kongsi resepi dulu ya. Korang kalau dah expert atau menjual kek coklat dari rumah, mesti seronok kan.Kek coklat ni jenis kek yang orang tak jemu makan.Tak kira masa, ada je orang teringin nak makan kek coklat kan.

Gambar kek coklat kukus moist yang sedap
Nampak tak tu, limpahan coklat yang sengaja saya biarkan meleleh di atas potongan kek coklat.Memang teringin nak makan kek coklat yang macam ni.hehe.


Bahan-Bahan Kek Coklat Kukus (Menggunakan sukatan cawan )
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak/ marjerin dicairkan
1/2 cawan susu pekat manis
1 1/4 cawan tepung gandum/ tepung kek
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
4 biji telur
1 sudu esen vanilla
    Cara-cara Menyediakan Kek Coklat Kukus
    1. Campurkan gula, susu cair, susu pekat manis, marjerin ke dalam periuk atau kuali.Masak atas api hingga larut. Pastikan api dalam keadaan perlahan supaya ia larut dengan sekata.
    2. Dalam bekas lain, ayak tepung gandum, serbuk koko, baking powder dan soda bikarbonat.
    3. Pukul telur hingga kembang. Masukkan campuran pertama tadi kedalam adunan telur.
    4. Kemudian masukkan sedikit demi sedikit campuran tepung gandum, serbuk koko,baking powder dan soda bikarbonat.Kacau hingga sebati dan tidak berketul-ketul.
    5. Masukkan esen vanilla ke dalam adunan.
    6. Panaskan pengukus dan pastikan air sudah mendidih baru dimasukkan loyang yang mengandungi adunan kek coklat.
    7. Sapukan marjerin pada loyang.Jangan lupa tutup loyang dengan aluminium foil supaya air wap tidak terkena pada kek.
    8. Kukus kek selama 1 jam.
      1/2 cawan susu pekat manis
      1/2 cawan serbuk koko
      5 sudu butter/ minyak masak

      Masukkan semua bahan ke dalam kuali atau periuk.Kacau perlahan sehingga larut.Angkat setelah cairan coklat mulai mendidih.Sejukkan sebentar sebelum dituang atas kek coklat kukus.

      kek coklat kukus moist
      Ini rupa kek sebelum saya curah dengan topping yang sedikit pekat.Nampak lembut dan moist kan kek coklat ni.Ini belum kita curah dengan topping coklat.Rasanya memang umpphh lah.hehe.

      kek coklat kukus yang sangat sedap dan mudah
      Saya buat awal topping ni, jadi bila dia dah sejuk, kek belum masak lagi.Tu yang nampak pekat dan melimpah coklatnya.Dengan topping ni memang sedang elok rasa coklatnya.Manisnya juga sedang elok:)


      Anda boleh lihat perkongsian saya di sini : Cara Buat Topping yang betul dan Sedap- Saya ada kongsikan beberapa cara dan teknik untuk buat topping yang betul dan mengikut pilihan kita sendiri.

      Selamat mencuba :)

      Post a Comment

      0 Comments