Bagaimana Merancang Azam Baru Pada Tahun 2019 ?

As Salam,
Bagaimana Merancang Azam Baru Pada Tahun 2019 ?Alhamdulillah.Pernah dengar tak ada sesetengah orang yang memilih aktiviti "menulis" sebagai terapi diri? Kalau pernah, anda sekarang sudah bertemu dengan salah seorang darinya.haha.

Menulis ibarat terapi diri kepada sebilangan manusia di dunia ini-

Syukur Sangat.
Allah pilih saya menjadi salah seorang hambaNya yang mendapat ketenangan diri  dengan menulis:)
Ada ramai orang yang sampai sanggup mendaki gunung, meredah hutan dan lautan atau mengembara ke pelusuk dunia, untuk mendapatkan ini-rasa tenang.
Jika anda sedang serabut, anda akan tahu, betapa nikmatnya perasaan tenang itu.Apapun kurniaan Allah kepada kita, terima semuanya dengan lapang dada dan redho.Perbezaan dan kelainan antara kita, inilah yang menjadikan kita lebih tolerate, menghargai dan menghormati antara satu sama lain.


Eh, saya ni sebenarnya dah terlajak menulis.Asalnya nak kongsi tentang cara mudah nak buat azam baru sempena tahun baru yang bakal menjelma tak sampai satu minggu pun lagi. Apa agaknya perkara pertama yang kita kena fikir dan rancang untuk tahun baru 2019 ini?

Bagaimana Merancang Azam Baru Pada Tahun 2019 ?
  1. Mulakan dengan Fikiran Positif- Kalau pun selama ini kita memang dah positif, tak salah pun kita refresh balik apa keinginan atau kemahuan terbaik kita untuk setahun mendatang.Hal positif akan datang bila kita mahu ia datang.Hal negatif juga begitu.Bila kita positif, datanglah pelbagai hal negatif pun, kita akan tahu cara mengendalikannya tanpa panic dan serabut.InshaAllah.
  2. Catat dengan jelas apa azam baru anda-Yang menjadi masalah azam tidak kesampaian setiap tahun ialah anda langsung tidak menulis azam tersebut.Dengan menulis dan mencatat azam yang kita mahu buat, sekurang-kurangnya bila kita down atau rasa nak putus asa, kita boleh tengok, baca dan bina balik motivasi dalam diri. Jadi, mulakan untuk menulis apa sahaja azam anda sekarang!
  3. Berikan Tempoh Masa Yang Sesuai-Semua orang mempunyai komitmen yang pelbagai.Diri kita juga bukanlah superhero yang boleh menguasai dan mengawal semua benda yang berlaku di sekeliling kita.Jadi, belajarlah untuk terima keupayaan diri dengan memberi ruang masa yang sepatutnya untuk mencapai azam baru diri sendiri.Jadikan ia realistik untuk dicapai dalam tempoh tertentu:)
  4. Buat dan Fokus Untuk Capai Azam-Inilah part yang paling sukar.Kebanyakan dari kita, memang punya impian dan azam untuk dicapai setiap tahun, malangnya hanya sedikit yang benar-benar berusaha untuk mencapainya.Kenapa jadi begitu? Sebab kita tak fokus.itu sahaja.Kalau kita fokus, kita akan mudah kembali ke pangkal jalan dan berusaha keras untuk capai impian kita.


Harap perkongsian ini dapat memberi nilai dan manfaat kepada anda yang membaca post ini hingga selesai.Yup! saya sudah mulainya meskipun tahun 2018 masih berbaki.Kenapa nak tunggu 1 Januari 2019 baru nak mula? Orang berjaya mengawal masa bukan masa yang mengawalnya:)

Jom, kita mula rancang dan tulis azam baru kita sekarang!

Post a Comment

0 Comments